Steffani Jemison, Untitled, 2021. UV-print op glas, 101,6 x 101,6 x 0,95 cm.

Privécollectie Amsterdam. Courtesy Annet Gelink Gallery

De tekens en tekeningen in deze serie werken, Projection, komen voort uit de onopgeloste moord op Ricky McCormick. McCormick werd in 1999 gevonden in een veld in Missouri met gecodeerde notities in zijn zakken. Zijn ouders dachten dat McCormick analfabeet was en zowel zijn aantekeningen als zijn moord blijven tot op de dag van vandaag onopgelost. Jemison vergrootte een deel van McCormicks notities uit en vulde het ontbrekende materiaal speculatief aan middels AI-algoritmes. Dit heeft een repetitief, gelaagd eindbeeld opgeleverd.

Steffani Jemison (1981) werkt in een verscheidenheid aan media, waaronder video, performance en sculptuur. Jemison onderzoekt de Afro-Amerikaanse cultuur en volkstaal, evenals spanningen tussen privé-, sociale en politieke sfeer. Haar videowerken zijn vaak gebaseerd op vroege cinematografie en assimileren vroege filmische stijlfiguren en technieken, om de overgeërfde verhalen die onze perceptie van de wereld vormen te bevragen.

Meer van deze auteur